ON THE BLOG

image...
image...
image...

Punk, Beethoven en Freek Vlaarflip

Leer beter naar foto’s te kijken door naar ze te luisteren.

Ik dwaal door het museum van Andrés Garcia Ibañes in Olulei del Rio, Spanje en hou mijn telefoon voor de QR code die naast het schilderij El Emperador hangt en dan klinkt het pianoconcert No5 "Emperor" Op.73 van Beethoven uit mijn mobieltje.

Het pianoconcert heeft een epische en verbazingwekkende vitaliteit en is een eerbetoon aan het leven. De muziek is vol ritme en is als een tumultueuze carnavalsdans.

Het schilderij dat geïnspireerd is op de muziek van Beethoven, weerspiegelt de vrolijkheid van de mensen die over elkaar heen buitelen en de schilder laat ze in een slinger door het beeld vliegen. De muziek en de afbeelding vallen volledig samen en versterken elkaar.

Een visuele afbeelding kan auditieve klanken weergeven en 'vertalen' in haar eigen beeldtaal waarbij ritme, (klank)kleur, een lichte dan wel donkere toets de emotionele lading bepalen.

Verschillende kunstuitingen kunnen in elkaars verlengde liggen, kunnen elkaar bevestigen en versterken of kunnen juist volledig met elkaar contrasteren.

Een lakentje in de wind

Een lakentje wappert in de wind. Zuchtjes wind tillen het telkens zachtjes op.

De punt reikt voorzichtig naar de muur maar raakt haar net niet.

De vorm van het laken is helder en simpel, rechthoekig, zonder frivole franjes.

De kleuren zijn binnen 1 kleurtoon, ton sur ton.

Het is zo'n kleine gebeurtenis, zo alledaags.

Er gebeurt weinig.

Het is minimaal.

En minimalisme is het domein waar Philip Glass in excelleert.

Het muziekstuk van Philip Glass Tissue no. 7 zou een perfecte muzikale vertaling kunnen zijn.

De cello verklankt het 'luie' lakentje, de tinkelende piano vertolkt de wind die het laken plaagt en speels laat wapperen.

Op de foto lijken op de muur de pianotoetsen gevisualiseerd te zijn.

Ook hier vallen beeld en muziek samen.

Samenvallen en contrasteren

Maar wat als het beeld en muziek samenvallen en tegelijkertijd contrasteren? Kan dat eigenlijk wel?

Dit is een foto uit de serie Not Facebook-proof gemaakt samen met kunstenares Freek Vlaarflip. Het is een 'Big Finger' is naar de controle die Facebook uitoefent op wat wel en niet toelaatbaar is. Het is een vrouw die haar benen spreidt. Met een stekelige cactus voor haar vrolijk, gekleurde schaamhaar en met haar handen ferm op haar knieën geplaatst kijkt ze je regelrecht aan.

Ze provoceert en lijkt te zeggen "Kom maar op!"

Deze foto zal niet om die reden afgekeurd bij worden bij Facebook maar wel vanwege de zichtbaarheid van een tepel.

Het is confronterend, provocerend en tegelijkertijd krachtig en uitdagend. Het is verwant aan punk.

Punk is de stroming uit de jaren 70 die de grote ideologieën wantrouwt en de autonomie van het individu centraal stelt. 

Deze foto is niet de duistere variant met de zwarte, gescheurde kleding, de veiligheidsspelden, de hanenkammen maar het laat wel het verzet tegen de grote commerciële bedrijven zoals Facebook zien en de kracht van het individu.

En de koningin van de Punk? Nina Hagen.

Haar nummer Unbeschreiblich Weiblich is zo toepasselijk en gaat over een vrouw die niet zo maar lijdzaam haar plicht zal vervullen door kinderen te krijgen maar zich verzet tegen de maatschappelijke code.

Eerst wil zij zichzelf ‘bevrijden’.

Valt deze foto samen met de punk? Qua ideologie zeer zeker.

Contrasteert deze foto met de punk? Zeker. Punk is rauw en ongepolijst en dat contrasteert met deze foto die uitgebalanceerd en esthetisch is.


Tekst en beeldmateriaal: Simone Henken.


Gepubliceerd op: February 26, 2024
image...